logo.jpg

Żywienie


My wiemy, że:

 - Przyzwyczajenia z okresu dzieciństwa mają  duży wpływ na model żywienia w wieku dojrzałym.

- Skutki niedoborów żywieniowych w okresie rozwoju dziecka mogą być powodem różnych problemów zdrowotnych. 

 - Dieta dziecka w wieku przedszkolnym musi być urozmaicona; powinna zawierać pięć lekkostrawnych posiłków dziennie.

 - Posiłki należy podawać zawsze o tej samej porze w atrakcyjnej dla dziecka formie. Każdy posiłek powinien zawierać warzywa lub owoce.

- Podawana dziecku żywność powinna być zawsze świeża oraz wysokiej jakości.

W naszym przedszkolu starannie przestrzegamy podstawowych zasad zdrowego i zbilansowanego żywienia. Uwzględniamy indywidualne problemy zdrowotne dzieci na tle żywieniowym (alergie pokarmowe) i stosujemy się do wszelkich sugestii ze strony rodziców.

Posiłki przygotowujemy na każde 10 dni według zasady zbilansowanej diety (posiłki nie powtarzają się) bierzemy pod uwagę następującą tabelkę: 

W wieku przedszkolnym dzieci powinny spożywać dziennie:

napoje:                                    600-800 ml/dzień
pieczywo i produkty mączne:      80-170 g/dzień
ziemniaki, makaron, ryż:            80-120 g/dzień
warzywa:                                 100-180 g/dzień
owoce:                                    100-180 g/dzień
                               mleko i jego przetwory:     300-350 ml/dzień                                                                     
mięso, wędlina:                        40-60 g/dzień
jajko:                                      1-2 sztuk/tydzień
ryba:                                       50-100 g/tydzień
margaryna, olej, masło:            10-20 g/dzień  

pozostałe artykuły spożywcze
słodycze:                                 50 g/dzień
dżemy, cukier:                         10 g/dzień 

DEKALOG  ZDROWEGO  ŻYWIENIA

1. Posiłki urozmaicone i kolorowe.

2. Regularne o określonych godzinach.

3. Co najmniej 500-800g owoców i warzyw dziennie.

4. Już od śniadania owoce i warzywa.

5. Do każdego posiłku owoce i warzywa.

6. Jeden-dwa razy w tygodniu ryba na główne danie.

7. Nie dojadamy między posiłkami.

8. Ograniczamy słodycze.

9. Zastępujemy cukier miodem.

10. Ograniczamy sól - zastępujemy ziołami.

Ogólne zasady żywienia dzieci 

Śniadanie:

Powinno zawierać mleko. Podawane może być ono w postaci zup mlecznych z dodatkiem makaronu, kaszy, klusek lub napojów przygotowanych z mleka np. kawa mleczna, kakao, bawarka (jeśli dziecko jest uczulone, na prośbę rodziców możemy podać produkty zastępcze np. mleko bez laktozy).

Kanapki powinny być przygotowywane z różnego rodzaju pieczywa, np. razowego  pszennego z dodatkiem masła, serów, jaj oraz wędlin. Nie należy zapominać o warzywach. 

Obiad:

Powinien składać się z dwóch dań. Zupy należy przygotowywać na wywarach z jarzyn. Dziecko w tym wieku powinno otrzymywać różne zupy.

Drugie danie powinno zawierać produkty bogate w węglowodany (ziemniaki, kluski, kasze), produkty białkowe (mięso, ser, jaja, ryby)  oraz warzywa. Uzupełnieniem będzie deser składający się z owoców czy też kompotu.

Podwieczorek:

 Może się składać z ciasta, kisielu, galaretki, owocowego koktajlu lub świeżych owoców. 

Kolacja:

Zawierać może napój mleczny, ewentualnie owocową herbatkę, różnogatunkowe pieczywo z dodatkiem produktów białkowych - wędliny, sera czy też jaj lub  węglowodanowych ? dżemu, powideł, naturalnego miodu. Dobrym uzupełnieniem tego posiłku są warzywa i owoce

Sposoby zachęcania dzieci  do spożywania mniej lubianych posiłków:

  • Spróbuj dodać więcej kolorów na talerzu np. poprzez stosowanie różnych sałatek. To może zachęcić dzieci do spróbowania  potraw, których zwykle unikają.
  • Opowiedz dziecku o zaletach nowego produktu już na dzień lub dwa przed jego przygotowaniem, zachęcając do spróbowania go.
  • Uczyń wspólny posiłek małą uroczystością, jedz razem z dziećmi te same dania.
  • Zachęcaj dzieci do pomocy w przygotowywaniu potraw. Doświadczenie wskazuje, że będą je potem chętniej jeść.
  • Staraj się nie doprowadzać do ostrych starć z dzieckiem na temat jedzenia. Może to tylko pogorszyć sprawę. Lepszym sposobem jest wypróbowanie nowych produktów i potraw, które dziecko zaakceptuje.                                                                                   

 ?Chociaż mam dwie rączki małe

lecz do pracy doskonałe?

I zgodnie z tym wierszykiem wspólnie kisimy, suszymy, wekujemy, zaprawiamy zapasy na zimę : 

W okresie jesiennym przygotowujemy zwykle:  

- kiszone ogórki

- maliny w syropie

- śliwki w syropie

- kompot jabłkowy

- kompot jabłkowo-gruszkowy

- przecier pomidorowy

- suszymy grzyby

- suszymy jabłka

- suszymy gruszki

W pozostałych miesiącach roku przygotowujemy: 

- musy owocowe

- musy owocowo ? warzywne

- soki ze świeżych owoców

- pieczemy chleby

Copyright 2015 Przedszkole Ram Tam Tam